زمان صحیح چیدن کیوی از درخت وقتی است که مقدار ماده جامد محلول ۷ تا ۹ درصد و از لحاظ سفتی گوشت۷ تا ۱۰ kgf باشد. اپتیمم دمای نگهداری صفر درجه سانتی گراد با دامنه دمایی ۰/۵ درجه سانتی گراد است و بهینه رطوبت ۹۰ تا ۹۵ درصد می­باشد. نقطه انجماد آن منفی۱/۵ درجه سانتی گراد می­ باشد(استاتدارد ملی به شماره ۶۸۰۳). با رعایت اصول استاندارد نگهداری کیوی را می­توان۳ تا ۶ ماه نگهداری نمود.

Temperature

۰◦C

۱۰◦C

۱۵◦C

۲۰◦C

ml CO2/kg.hr

۱/۵-۲

۵-۷

۹-۱۲

۱۵-۲۰

میزان تولید دی اکسید کربن در جدول بالا آمده است اگر درصد کربن دی اکسید به بالای ۸ درصد برسد بافت درونی کیوی خراب می‌شود.

تولید اتیلن در کیوی در حدود ۰/۱ میکرولیتر بر کیلوگرم در صفر درجه سانتی گراد می­باشد. این مقدار در دمای بالاتر به مراتب بیشتر می­شود. حساسیت کیوی به اتیلن بسیار زیاد است به گونه ای که ppb20 اتیلن کاملا بافت کیوی را تخریب می­کند.کار کردن با لیفتراک گازی و حتی سیگار کشیدن در سالن کیوی هم سرعت رسیدن میوه را بالا می‌برد. لذا توصیه می­گردد طی نگهداری کیوی در سردخانه تهویه به طور منظم انجام شود.

نرم شدگی بافت داخل:

کیوی به محض چیده شدن شروع به رسیدن و نرم شدن می­کند.نرخ رسیدن و نرم شدن در دمای صفر درجه سانتی گرادکندتر می­شود ولی متوقف نمی­گردد. نگهداری در شرایط اتمسفر کنترل شده باعث کاهش نرخ رسیدن در کیوی می­شود. طی نگهداری در ۲ ماه اول نرم شدگی با سرعت بیشتری صورت می­گیرد و در ادامه در همان شرایط سرعت کمتر می­گردد. محققان بررسی کرده اند که طی هر ماه نگهداری در شرایط سردخانه صفر درجه سانتی گراد ۴۰ درصد نرم شدگی در بافت رخ می‌دهد. جهت کاهش نرخ رسیدن باید سعی شود مقدار اتیلن محیط به زیر ppb20 نگهداری شود و تهویه مرتب انجام شود. نگهداری در دمای صفر درجه با ppb 50 اتیلن معادل با نگهداری در دمای۲/۵ درجه سانتی گراد بدون اتیلن می­ باشد.

 

 قارچ کپک خاکستری معمولا روی میوه پوشش نرم و مخملی تولید می‌کندکه مهمترین آسیب قارچی کیوی درسردخانه می­باشد(Manning, M.A. and Lallu, N. 1997). این قارچ گاهی در مزرعه، قبل از برداشت، مخصوصا هنگامی که بارندگی پایداری وجود دارد، ظاهر می‌گردد، ولی به طور عمده هنگام برداشت میوه بیماری دیده می‌شود. به طور کلی، اپیدمی کپک خاکستری به واسطه کنیدی‌های موجود در برگ‌ها و خاک قسمت‌های پیر گل و میوه‌های مومیایی شده شروع می‌شود. این نوع پوسیدگی در اثر حمله قارچ بوتریتیس سینرآ ایجاد می­گردد.این قارچ توانایی آن را دارد که زمستان گذرانی انجام دهد و خود را در بافت‌ها و برگ‌های مرده و ریخته شده روی خاک نگه دارد و با شروع فصل گرم و بارش باران و افزایش رطوبت محیط شروع به رشد روی بافت میوه می‌نماید. مصرف زیاد کود ازته باعث افزایش ریسک میوه جهت ابتلا به پوسیدگی خاکستری می­گردد. با اینکه نگهداری کیوی در دمای صفر درجه سرعت شیوع و تکثیر قارچ بوتریتیس را کم میکند با این حال هنگام نگهداری کیوی در سردخانه، بیشترین نوع پوسیدگی قابل مشاهده،پوسیدگی خاکستری می­باشد که بیشترین نوع از انواع پوسیدگی را به خود اختصاص می­دهد. توصیه می­گردد برای کاهش رشد قارچ بوتریتیس بعد از چیدن سریعا کیوی سرد شود. بررسی نشان داده که آلودگی میوه در مرحله گلدهی بوده ولی علائم در زمان تشکیل میوه ظاهر می‌شود.

 

 

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *